Share [Tạo 2D Platformer Game với Godot] Phần 6: Thêm Background

lethuy.khanh

New member
** Cách thêm nền và điều chỉnh máy ảnh trong động cơ Godot **

Trong phần này, tôi sẽ chỉ cho bạn cách thêm nền và điều chỉnh máy ảnh để làm cho nó hợp lý và đẹp hơn.

## Lỗi ký tự

Trong phần trước, bạn chỉ xoay các ký tự và sẽ có một vài bạn có lỗi khi nhân vật xoay, nó sẽ rơi hoặc giật, sau đây là cách sửa chữa.

Bạn có lỗi đó là do tính cách của nó như thế này, bởi vì nó sai lệch.

Bạn sẽ phải đặt vị trí giữa.

Sau đó, nó sẽ không còn nữa.

## Lý lịch

### Tải xuống

Trong Phần 2 Khi tôi cung cấp liên kết tải xuống, nó đã bao gồm một nền, nếu bạn đã xóa nó, bạn có thể tải xuống trong liên kết sau: [Swamp 2d Gạch] (https://opengameart.org/content/swamp/swamp-2d-tileset)

### Cài đặt

Bạn tải xuống và mang ảnh nền trong nền thư mục 2 vào thư mục trò chơi của trò chơi.

### Loại 1

You Add Me Me Node Node Parallaxbackground

Thêm 1 nút sprite là con của nút nền.

Bạn chọn nút Sprite và sau đó kéo tệp hình nền vào kết cấu.

Bạn sẽ như thế này.

Và bạn nhớ rằng khung màu xanh của biển là khung mà người dùng có thể nhìn thấy.

Tôi sẽ kéo nền để phù hợp với khung màu xanh lá cây.

Sau đó, chạy trò chơi bạn sẽ thấy nền nó đã xuất hiện và luôn di chuyển với bạn.

### Loại 2

Nếu bạn muốn nền không di chuyển với bạn, hãy làm như sau.

Bạn tạo một nút Parallaxlayer bổ sung và đặt sprite vào trẻ của nút đó.

Sau đó, trên nút Parallaxlayer -> Chuyển động Bạn sẽ thấy phần phản chiếu, sau đó trong x Bạn điều chỉnh thành 1000 cho chính mình.

Sau khi điều chỉnh đến 1000, bạn sẽ thấy sẽ có một nền khác xuất hiện và tôi gọi đây là nền vô cực.

Bạn thiết kế cấp độ của bạn, bạn đặt nền nó ở đó.

## Máy ảnh

Tôi cũng sẽ chỉ cho bạn cách tối ưu hóa máy ảnh để xem, nếu bạn nhìn vào hình trên, bạn sẽ không cảm thấy tốt chút nào.

Đầu tiên, bạn phải tự mình xem các tọa độ mà bạn muốn máy ảnh di chuyển đến đó bằng cách phóng to nơi bạn muốn đến và xem trong thanh tọa độ.

Ở đây bên trái tôi muốn quan điểm camera tối đa là tọa độ 0, dưới đây là 550, trên là 0 ghi chú.

Sau khi tọa độ, tôi sẽ đến người chơi -> Camera2d -> Limited và điền vào tọa độ.

Tôi sẽ như thế này sau khi điều chỉnh nó, nó trông rất tốt.

## camera bằng bản đồ

Sẽ có các bản đồ khác nhau và máy ảnh mỗi bản đồ sẽ phải khác nhau, vì vậy nếu bạn điều chỉnh người chơi, khi trong bản đồ khác sẽ có phần này của phần này.

Do đó, tôi có cách này để bạn điều chỉnh camera giới hạn cho mỗi bản đồ.

Bạn truy cập bản đồ bạn muốn và sau đó chọn người chơi bên phải -> Nhấp vào trẻ em có thể chỉnh sửa (cho phép bạn chỉnh sửa nút phiên bản làm phụ -Button)

Sau đó, tìm Camera2D và điều chỉnh nó.

## điều chỉnh trò chơi khi phóng to khi phóng to

Khi phóng to khi phóng to trong trò chơi, trò chơi mặc định sẽ không được giữ mặc định nhưng nó sẽ lớn và nhỏ

Ví dụ, đây là khi tôi giảm thiểu.

Và đây là khi thu nhỏ theo cài đặt khác.

Nó phụ thuộc vào trò chơi bạn muốn làm và cách bạn muốn.

Để như trên, bạn đến cài đặt dự án để tìm màn hình để chọn cửa sổ và điều chỉnh ở chế độ, khía cạnh nó có nhiều chế độ để bạn khám phá.

## Bản tóm tắt

Vì vậy, trong phần này, tôi đã hướng dẫn bạn cách thêm nền và điều chỉnh máy ảnh để nó hợp lý.
=======================================
**How to add background and adjust the camera in Godot Engine**

In this section, I will show you how to add a background and adjust the camera to make it more reasonable and beautiful.

## Character error

In the previous part, you only rotated the characters and there will be a few of you who have the error when the character rotates, it will fall or jerk, the following is how to fix.

You have that error is due to its character like this, because it deviations.

You will have to set the middle position.

After that, it will not be that anymore.

## Background

### Download

In part 2 when I provide the download link tileset, it already includes a background already, if you have deleted it, you can download it in the following link: [Swamp 2D Tileset](https://opengameart.org/content/swamp-2d-tileset)

### Setting

You download and bring background photos in the folder 2 background into the game folder of the game.

### Type 1

You add me node node parallaxbackground

Add 1 Sprite button is the child of the background button.

You select the Sprite button and then drag the background image file into the texture.

You will be like this.

And you remember that the blue frame of the sea is the frame that users can see.

I will pull the background to fit the green frame.

Then run the game you will see the background it has appeared and always moved with you.

### Type 2

If you want background not to move with you, do the following.

You create an additional Parallaxlayer button and put Sprite into the child of that button.

Then on the Parallaxlayer button -> Motion you will see the mirroring part, then in X you adjust to 1000 for yourself.

After adjusting to 1000, you will see there will be another background appearing and I call this Infinity Background.

You design your level, you set the background it there.

## Camera

I will also show you how to optimize the camera to look at, if you look at the picture above, you will not feel good at all.

First, you must see for yourself the coordinates that you want the camera to move there by zooming where you want to go and see in the coordinate bar.

Here on the left I want the maximum camera viewpoint is in coordinates 0, below is 550, above is 0 notes.

After the coordinates I will go to the Player -> Camera2D -> Limited and fill the coordinates.

I will be like this after adjusting it, it looks very good.

## Camera by map

There will be different maps and the camera each map will have to be different, so if you adjust in the Player, when in another map will have this part of this part.

Therefore, I have this way for you to adjust the limit camera to each map.

You go to the map you want and then select the right -click Player -> Click on Editable Children (allows you to edit the instance button as a sub -button)

Then, find Camera2D and adjust it.

## Adjust the game when zooming in zooming

When zooming in zooming in the game, the default game will not be kept as default but it will be big and small

For example, this is when I minimize.

And this is when miniature according to other setting.

It depends on the game you want to do and how you want it.

To be as above, you go to Project Settings to find Display to select Window and adjust at the mode, Aspect it has many modes for you to explore.

## Summary

So in this section I have instructed you how to add background and adjust the camera so that it is reasonable.
 
Join Telegram ToolsKiemTrieuDoGroup
Back
Top